Центр психологічної підтримки “Психея”
Керівниця центру Наталія Анатоліївна Каплун
Практичний психолог, Гештальт-терапевт, член Української спілки психотерапевтів (УСП), навчаючий терапевт УСП; Член Української асоціації Гештальт-терапії
Провідна фахівчиня центру Надія Харченко, канд. психол. наук, доцентка
Провідна фахівчиня центру Марта Федак
Концепція Центру психологічної підтримки “Психея”
ВПНЗ Львівський медичний фаховий коледж “Монада”
Психея (від. давногрецького Ψυχή — «Душа») — персонаж давньогрецької і давньоримської міфології, чарівна дівчина з крилами метелика, уособлення людської душі та символ духовних пошуків і трансформації.
Історія Психеї, яка пройшла складний шлях випробування, щоб стати частиною божественного світу, має глибокий зв’язок із внутрішніми перетвореннями, які потребують особистості під час подолання викликів у професійній сфері, особливо в медицині.
Для студентів-медиків Психея є символом терпіння, стійкості та внутрішньої сили — якостей, надважливих для успішного виконання їх майбутньої місії. Її ім’я нагадує про важливість душевної гармонії, без якої неможлива ефективна робота в галузі охорони здоров’я, і водночас підкреслює значення глибокого розуміння людської психіки, яке є ключовим для роботи з пацієнтами.
Таким чином, Центр «Психея» забезпечує прагнення до гармонії між розумом і душею, стійкістю і психічною гнучкістю, спрямований на формування психічних якостей, які є важливими софт-скилами в професії майбутнього медика.
Ідея Центру психологічної підтримки “Психея”
Центр «Психея» — це простір підтримки, де студенти і викладачі можуть отримати професійну психологічну допомогу, консультації та ресурси для розвитку емоційної стійкості. Він є відповіддю на зростаючу потребу в психологічній підтримці медичних працівників і освітян, що стикаються з високим рівнем стресу, емоційними травмами та складнощами, пов’язаними з роботою з пацієнтами.
Мета Центру
Основна мета центру — сприяти емоційному добробуту студентів і викладачів, допомагаючи їм розвивати навички самосвідомості, емоційного інтелекту, адаптивності та психологічної стійкості, які є прогресивними для успішної роботи в медицині.
Центр покликаний забезпечити доступ до професійної психологічної допомоги та створювати атмосферу підтримки, де студенти і викладачі можуть отримати навички самопідтримки, оволодіти стратегіями подолання стресу, усвідомити і розв’язати свої внутрішні конфлікти та налагодити зовнішнє спілкування.
Концепція Центру
Центр «Психея» побудований на концепції зосередження уваги на внутрішніх ресурсах особистості. Кожен студент чи викладач матиме доступ до різноманітних видів підтримки: від індивідуальних консультацій до групових тренінгів та семінарів з емоційного інтелекту, що спрямовані на формування навички позитивного мислення, стресостійкості та саморегуляції. Центр розробляє програми самопізнання і профілактики емоційного вигорання, виховання психологічної культури студентів з урахуванням особливостей медичної практики.
Візія Центру
Центр психологічної підтримки «Психея» планує стати незамінним партнером у підготовці професійних медиків, здатних не лише виконати свої обов’язки на високому рівні, а й ефективно долати стресовий контекст та підтримувати свій душевний баланс. У перспективі розвитку Центр «Психея» бачить свою місію у створенні позитивного, ресурсного середовища для майбутніх медиків, сприяючи формуванню психічної культури здоров’я та самопідтримки в цій сфері.
Центр ментального здоров’я «Психея» відіграє важливу роль у підтримці психічного благополуччя як студентів, так і викладачів. Його основними напрямками діяльності є:
1. Надання психологічної допомоги студентам, викладачам та працівникам коледжу
- Консультації з психічного здоров’я: Проведення індивідуальних і групових консультацій для допомоги студентам у подоланні стресу, тривожності, депресії та інших психічних розладів. Це особливо важливо під час війни для студентів медичних спеціальностей, які стикаються ще й з високим рівнем академічного та емоційного навантаження.
- Кризова інтервенція: Невідкладна психологічна допомога в критичних ситуаціях (наприклад, під час емоційних криз, пов’язаних з воєнними діями, навчанням або особистими обставинами).
2. Превентивні програми
- Освітні програми щодо ментального здоров’я: Організація лекцій, тренінгів і воркшопів на теми управління стресом, запобігання професійному вигоранню, розвитку емоційного інтелекту та навичок психічної саморегуляції. Ці програми можуть зменшити ризик виникнення психічних проблем у студентів.
- Інформаційні кампанії: Поширення інформації про важливість ментального здоров’я, стигматизацію психічних розладів, а також методи підтримки психічного благополуччя.
3. Психологічна підтримка під час навчального процесу в умовах війнита в період відновлення після війни
- Підтримка у період сесій та екзаменів: Забезпечення емоційної підтримки студентам під час підготовки до іспитів, що є одним із найстресовіших періодів у навчанні.
- Програми адаптації для першокурсників: Допомога новим студентам в адаптації до нових умов навчання, підтримка їх соціальної інтеграції в новому середовищі.
- Психологічна підтримка студентів та викладачів в умовах стресу, життєвих криз та надзвичайних ситуацій, допомога у подоланні наслідків травм.
4. Навчання навичкам психологічної допомоги для майбутніх медичних працівників
- Навчальні курси з основ психології: Для медичних спеціалістів важливо розуміти основи психологічної допомоги пацієнтам, тому центр може організовувати додаткові курси для розвитку цієї компетенції.
- Робота з професійним вигоранням: Підготовка майбутніх медичних працівників до ефективного управління стресовими ситуаціями на робочому місці, запобігання професійному вигоранню та розвитку навичок емоційної стабільності.
5. Моніторинг та дослідження психічного здоров’я
- Регулярне опитування студентів і викладачів: Для оцінки рівня стресу та виявлення потреб у психологічній допомозі. Ці дані допомагають у коригуванні освітніх програм та покращенні умов навчання.
- Дослідження в галузі ментального здоров’я: Підтримка наукових досліджень щодо психічного здоров’я медиків, включаючи професійне вигорання та емоційне навантаження.
Висновок
Центр ментального здоров’я в медичному навчальному закладі має стати ключовим елементом забезпечення здорового психоемоційного середовища, одночасно виконуючи освітню, підтримувальну та науково-дослідну функції. Це сприятиме формуванню більш стійких і підготовлених до викликів фахівців у галузі охорони здоров’я.